אנחנו חיים בעולם דיגיטלי, ובהתאם כל עסק חדש חייב להפגין נוכחות משמעותית גם אונליין. לכאורה כיום השיווק האינטרנטי הוא יחסית קל: פלטפורמות שונות מאפשרות לנו לבנות אתרים מרשימים בעצמנו, כולנו מבלים גם ככה זמן רב בפייסבוק ובשאר הרשתות החברתיות, שליחת ניוזלטרים היא גם כן פעולה שניתן להשלים בפשטות והאפשרויות רבות ומגוונות.
מצד שני, כל הפעולות הנ"ל חייבות להתבצע באופן יעיל, כדי שההשקעה תניב את התמורה הרצויה. כדאי לזכור שלעסק חדש יש לא מעט הוצאות ואילו ההכנסות עלולות להיות עדיין נמוכות מאוד – ולכן, כדי להתבסס בשוק ולעבור את התקופה הראשונית בלי סיכונים מיותרים, חשוב להתנהל בחוכמה.
שילוב מדויק של כל ערוצי הפעילות
הדגש הראשון של פרסום באינטרנט של כל עסק הוא שילוב חכם של מספר ערוצי פעילות. האופציות העיקריות הן:
1. קידום אתרים אורגני – פעולה שמוכרת גם בשם SEO (ראשי תיבות של הביטוי Search Engine Optimization), ומטרתה היא לחשוף את האתר של העסק לכמה שיותר גולשים רלוונטיים, כלומר כאלה שיש סיכוי סביר שיהפכו ללקוחות.
2. שיווק ברשתות חברתיות – פעולה שמוכרת גם בשם SMO (ראשי תיבות של הביטוי Social Media Optimization). הרשתות העיקריות שמתאימות לשיווק עסקים הן פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וטוויטר. במידה מסוימת גם יוטיוב היא רשת חברתית ובכל מקרה היא מהווה ערוץ פעילות מומלץ.
3. קידום ממומן – משיכת גולשים באמצעות פרסומות (בגוגל, בפייסבוק, ביוטיוב וגם ברשת האתרים של גוגל).
4. ניוזלטרים – שליחת מיילים לקהל מפולח היטב יכולה להביא למכירות רבות.
5. שיווק על בסיס תוכן – בעזרת פלטפורמות כמו טאבולה, אאוטבריין וכו'.
כשפועלים במקביל בכמה ערוצים התוצאות משתפרות פלאים, כך על-פי מחקרים רבים. הסיבה היא האופן שבו אנחנו מתנהלים במרחב הדיגיטלי, וטווח הקשב הקצר שלנו לנוכח ריבוי הגירויים. כשאדם נחשף כמה פעמים למסרים שיווקיים רלוונטיים של אותו עסק, בערוצים שונים, יש סיכוי גבוה יותר להניע אותו לפעולה הרצויה.
סוף מעשה במחשבה תחילה
הדגש החשוב השני, ובמידה רבה אפילו הראשון שיש להקדיש לו תשומת לב, הוא תכנון מדויק של אסטרטגיית פרסום באינטרנט – כלומר אפיון קהל היעד, על בסיס המוצרים והשירותים שהעסק מעוניין למכור ובהתאם ליתרונות היחסיים שלו על פני המתחרים.
בהתאם עוד לפני שבונים אתר, מפרסמים תכנים בפייסבוק ומשלמים לגוגל אדוורדס על מודעות, חשוב לענות על מספר שאלות:
* למי כדאי לקנות מהעסק מוצרים ושירותים?
* מהו הערך המוסף של העסק?
* איך להבליט את היתרונות?
* איפה אפשר למצוא ברשת את קהל היעד?
* מה גורם לאותם לקוחות פוטנציאליים להשתכנע?
בהתאם לתשובות לשאלות הנ"ל, גם נקבעת חלוקת המשאבים בין ערוצי הפעילות השונים. כך למשל לעסק שפונה לקהל צעיר כדאי להשקיע בפרסום באינסטגרם, ואילו לעסקים שפועלים בתחומים תחרותיים במיוחד כך שאי אפשר להביא את האתר לצמרת תוצאות החיפוש בזמן קצר, ההמלצה היא להשקיע יותר בפרסום ממומן בחודשי הפעילות הראשונים.
תוכן איכותי
בכל תחום פעילות של העסק ובכל ערוץ מקוון, פרסום באינטרנט אפקטיבי כולל תוכן איכותי. גם יצירת התוכן מבוססת על תשובות לכל השאלות הנ"ל, ואחרות, ובנוסף נדרש מחקר מילות מפתח כדי להבין איך מתורגמים הרצונות של הגולשים הרלוונטיים לביטויים ספציפיים שאותם הם מחפשים בגוגל ובשאר מנועי החיפוש.
חשוב לזכור: אמנם ברחבי הרשת ניתן למצוא לא מעט תכנים נחותים, ולכן לטעות ולחשוב שלכמות יש משקל גדול יותר מהאיכות – אבל ברשתות החברתיות תוכן ירוד ירחיק מכם עוקבים, וגם גוגל כבר יודעת לזהות תכנים שמספקים ערך אמיתי לגולשים ולתעדף אותם, כך שמומלץ להקדיש תשומת לב רבה לנושא זה.